tisdag 12 januari 2016

Rainbow cake


Tänkte berätta lite hur jag gjorde min "Regnbåge tårta", receptet är Rickard Söderbergs "Pridetårta" , gjorde lite ändringar i den men den blev verkligen saftig och god. Ville göra en regnbågstårta men hade inga höga förväntningar på smaken, tycker "vackra" tårtor med sugarpaste inte är lika goda som en gräddtårta tex. Men får säga att denna blev god med mycket citrussmak vilket är fräscht. 



Började med att göra bottnarna, 6 st som jag färgade in med karamellfärg. Den föda visste jag skulle vara svår att få röd med karamellfärg så den fick bli rosa, gör ju inget då jag älskar rosa, ha,ha.


Sen kokades jordgubbar med socker och limeskal. Det skulle vara skivade färska jordgubbar men i och med att det inte är säsong så tog jag frysta vilket gick lika bra.
Sen penslades de färdiga bottnarna med en mix av saften från bär koket och flädersaft.
Valde dock att bre ett tunt lager av "krämfyllningen" (en mix av bla grädde, färskost,florsocker.)på den gula botten först för jag var rädd att den skulle bli färgad av bärsaften. 



Sen åker jordgubbarna på de gula och oranga bottnarna, på den blåa,gröna och lila lades "krämfyllningen".Den rosa överst så den får "krämfyllning".  


Valde att montera tårtans färglager så här!


Sen spacklades tårtan med krämfyllningen.


Efter det lades marsipanen över,den hade jag penslat insidan med smält smör så den inte skulle smälta krämfyllningen och börja "svettas". Tog den enkla vägen och köpte färdigt marsipanlock men det var omöjligt att få slätt längst ner, om man kavlar marsipan själv är det mycket lättare. Men så är det, visste även att den inte skulle räcka så jag hade rosa sugarpaste som jag gjorde som ett band runt.



Dekorationerna gjordes även dem i sugarpaste. Ett tips, ha potatismjöl när du kavlar så fastnar inte degen i bänken.




Till dekorationerna använder jag en sån här, "blomutstickare". Denna köpte jag billigt på Systrarna Grene. De ligger i 3-pack med tre olika storlekar.



Voilá! Klar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar