tisdag 3 maj 2011

Key Lime Pie!

Har börjat beta av bakverk från min nya kakbok med recepten från Hummingbird bakery i London som jag köpte. Först ut är Key Lime pie som är en amerikansk klassiker!


Den är frisk,fräsch och supergod!



Lime och kondenserad mjölk är några av de få ingredienserna i pajen, jag valde sötad kondenserad mjölk.


Börja med att blanda 500 g krossade digestivekex med 200 g smält smör och tryck ut den i en form som sen gräddas i ugn så den får lite färg. 175 grader i ca 20 min.








Vispa sen 8 äggulor med 2 burkar kondenserad mjölk och saften+rivet skal av 5 lime.




Häll smeten i formen och grädda i 150 grader 20-30 min. Min var inne i ca 30 min, smeten ska ha stabiliserats och blivit fast och inte rinnig i mitten.
Sen ska den stå i kylen och bli kall.





Innan servering så bred ut nyvispad grädde...





... och garnera med rivet limeskal!



Lycka till!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar